سئو محتوایی

یکی از مهمترین عوامل موثر در سئو وب سایت محتوا , سئو محتوایی میباشد. نکات مهمی هستند که باید در تولید محتوا رعایت شوند تا بتوان در سئو سایت نیز از آن محتوا استفاده کرد. عوامل موثر در سئوی محتوایی:
- رعایت اصول عنوان نویسی (H1)
- لینک سازی داخلی و خارجی
- نحوه نگارش محتوا
- ایجاد محتوای یونیک
در ابتدا باید محتوا ساختاری معنادار و قابل درک برای گوگل باشد. و تولید محتوای عالی ولی بدون استراتژی سئو نیز اتلاف پول و زمان در سئو میباشد. پس ارتباط مهمی در میان هر دو است.
برای تولید محتوای باکیفیت باید این موارد را در نظر داشته باشیم که پاسخگوی سوالات کاربر باشد، در کاربر حس رضایت ایجاد کند. در واقع بهترین محتوا باید پاسخگو به نیاز کاربر باشد و آن را به شکل بهینه و باتجربه کاری عالی ارائه دهیم.
همانطور که محتوای باکیفیت عامل مهم در رتبه بندی سایت میباشد، محتوای بدون سئو نیز کارایی ندارد. مشکلات سئوی محتوایی نداشتن ایده برای تولید محتوا، عدم تمرکز بر روی موضوعات با ارزش و تولید محتوای زیاد بدون اثر بخشی روی هدف سئو میباشد.
در واقع محتوا باید متناسب با نیاز و خواسته مخاطب ایجاد شود، که کلمات کلیدی هدفمند و مورد علاقه کاربر باعث ایجاد استراتژی بازاریابی میشود. کاربر باید با محتوا تعامل برقرار کند و در میان خواننده و محتوا ارتباط برقرار شود که عمل اشتراک گذاری هم انجام شود.
نکاتی که در ابتدا نام بردیم در ارائه محتوای باکیفیت و موفقیت آمیز تأثیر بسیاری دارد که به تک تک توضیحات این نکات خواهیم پرداخت:
سئو محتوایی بخش اول : HTML Heading Tag
H1 همان تگ عنوان میباشد که در ابتدای محتوا باید موضوع اصلی محتوا را انتخاب کنید تا کمکی به کاربر شود که بداند قرار است چه نوع مطلبی را مطالعه خواهد کرد. درواقع H1 خلاصهای از متن است که در ادامه توضیحات تکمیلیاش خواهد آمد. و حالا تگ عنوان در سئو چه تاثیری دارد و باید چه ویژگی هایی داشته باشد:
H1 موضوع محتوا را برای موتورهای جستوی گوگل مشخص میکند و باعث میشود تا موضوع محتوا را بهتر درک کند و دسترسی کاربر به محتوا را راحت تر میکند. مواردی که باید در تگ عنوان رعایت شوند شامل:
- عنوان باید زیاد نه کوتاه و نه بلند باشد در واقع مختصر و مفید باشد
- کلمهی کلیدی باید در عنوان مقاله باشد
- کاربر با خواندن عنوان باید موضوع کامل مطلب را درک کند و به قدری جذاب باشد که کاربر به خواندن مطلب راغب شود.
تگ های عنوان از H1 شروع میشوند و تا H6 ادامه دارند، در واقع H1 عنوان اصلی را مشخص میکند و بقیه موارد زیرمجموعه عنوان اصلی هستند.
وقتی برای آسان خوانده شدن وب سایت برای رباتهای موتور جستجو و index شدن صفحات وب کارهایی را انجام میدهید، اگر رباتهای گوگل نتوانند صفحهای را پیمایش کنند، نمیتوانند آن را رتبه بندی کنند پس عملکرد اصلی عنوان ایجاد سازماندهی بهتر محتوای صفحه وب میباشد و برای سئوی فنی بسیار مهم هست.
سئو محتوایی بخش دوم : لینک سازی داخلی و خارجی چه کاربردی در سئو دارد؟
لینک سازی داخلی:
پس از ایجاد محتوای با کیفیت و کاربری در وب سایت برای ایجاد تعامل با دیگر صفحات و محتواها لینکسازی داخلی انجام میدهیم که با این کار نیز رباتهای گوگل درک بهتری از موضوعات صفحهای سایت خواهند داشت و اعتبار بیشتری به صفحات مهم میبخشد، و از همه مهمتر دسترسی راحت و جستوجوی بهتر به کاربران سایت میبخشد.
به حالت ساده لینک سازی داخلی یعنی صفحهای از سایت را به صفحهی دیگر از همان سایت انتقال میدهیم که کاربران با کلیک بر روی لینک در یک صفحه به صفحهی دیگری در همان سایت میرود که باعث میشود تا گوگل صفحات جدید و مرتبط را به راحتی پیدا کند.
و این مورد مهم را هم در نظر داشته باشید که وقتی لینک سازی داخلی را انجام میدهید باید موضوع ها مرتبط باشند مثلاً آموزش حسابداری را نمیتوان به صفحه آموزش وردپرس لینک داد. منظور از لینک سازی داخلی هدفمند کردن کلمات کلیدی به صفحه مربوط آن کلمه میباشد.
هدف گوگل از لینک سازی داخلی دسترسی به صفحات و محتوای جدید و درک ارزشمندی یک صفحه در سایت میباشد. در واقع گوگل در جستجوی صفحات جدید است و تمام صفحاتی که توسط رباتهای گوگل بررسی میشوند index خواهند شد. صفحات جدید زمانی توسط رباتهای گوگل دیده میشوند که از صفحهای index شده، لینکی به آنها وجود داشته باشد.
لینک سازی داخلی را نه تنها در محتوا بلکه میتوان بر روی تصاویر، در صفحه اصلی سایت و حتی در منو ها مورد استفاده قرار داد.
لینک سازی خارجی:
و از دیگر تکنیکهای مهم در سئو لینک سازی خارجی میباشد. در لینک سازی خارجی کاربر را به وب سایت دیگر منتقل میکند و همانطور که گفتیم در لینک سازی داخلی کاربر به صفحه دیگر همان سایت انتقال میشود.
در این میان کیفیت لینکهای خارجی که مورد استفاده قرار میگیرد بسیار مهم است. با کیفیت بودن و اضافه کردن لینک وب سایتهای قابل اعتماد و مفید به صفحات سایت، اعتبار سایت را افزایش میدهد. و لینک کردن به وب سایتهای دیگر درصورتی مفید میباشد که مرتبط با موضوع صفحه شما باشد.
لینک سازی خارجی اعتبار سایت را بالا میبرد و نشان میدهد که اعتبار سایت شما بالاست و نیز راهی برای ارتباط با دیگران در تولید محتوا میباشد. و در حالت برعکس وب سایت دیگری اگر با لینک سازی خارجی به محتویات سایت شما ارجاع دهد یا شما را به عنوان مرجع محتوا معرفی کند گوگل اعتبار بسیار بالایی به سایت شما می بخشد، یعنی از نظر گوگل و کاربر دارای محتوای بسیار با کیفیت و مفید هستید. و موتورهای جستجو امتیاز ویژهای برای محتوای شما میدهند، پس در نتیجه لینکسازی خارجی تاثیر زیادی بر سئو خارجی نیز دارد.
و مورد دیگر در لینک سازی خارجی و داخلی باید انکر تکست انجام دهید به این معنا که در متن تغییر رنگ انجام میدهید و یا خطی که به عنوان جلب توجه و مهم تر نشان دادن کلمه، زیر کلمه میافتد را انکر تکست میگویند و با کلیک کردن روی آن به صفحهی جدیدی میروید.
سئو محتوایی بخش سوم :نحوه نگارش محتوا
همانطور که از اول به اهمیت محتوا در سئو اشاره کردیم. در محتوانویسی اصولی هستند که با رعایت آنها میتوان راحت تر سئو انجام داد تا رتبه اول گوگل را دریافت کرد.
در ابتدا مهمترین چیزی که باید در نظر بگیرید مخاطبان میباشند. محتوا باید به قدری با کیفیت، قابل درک باشد که مخاطب با مطالعه آن لذت و استفاده کافی را ببرد. در یک محتوای با کیفیت به هیچ عنوان نباید از سایت های دیگر مطالب کپی برداری شوند در این صورت محتوای شما هیچگونه ارزشی ندارد و گوگل نیز این مورد را شناسایی میکند و هرگز در صفحات اول قرار نخواهید گرفت. (در قسمت محتوای یونیک توضیحات کامل تر ارائه دادهایم.)
اصل محتوا نویسی آن است که نویسنده با دانش کافی یک مطلب منحصر به فرد را خلق کند. و باید این را در نظر داشته باشید که محتوا باید پاسخگوی سوالات و ابهامات مخاطب باشد.
گوگل به هیچ عنوان تأکید نکرده است که از مطالب بلند استفاده کنید و گاهاً محتوانویسها بر این تصور هستند که محتوا طولانیتر باشد برای سئو هم بهتر است ولی در حالی که اینطور نیست، به هیچ عنوان کیفیت را فدای کمیت نکنید.
البته این را هم بگوییم که، بستگی به موضوع محتوا در مطالب طولانی به راحتی میتوان از کلمات کلیدی بیشتری استفاده کرد که این مورد در سئو تأثیری خوبی دارد. و توصیه می شود در محتواسازی تنها از متن استفاده نکنید شامل عکس، ویدئو و voice نیز باشد تا برای مخاطب خسته کننده و یکنواخت نباشد.
درمورد کلمات کلیدی، در ابتدا باید برای موضوع خود کلمه کلیدی انتخاب کنید تا هدف محتوای شما مشخص شود و به این طریق مخاطب هم به راحتی میتواند درک کند که قرار است چه مطلبی مطالعه کند. استفاده از کلمه کلیدی مخصوصاً در پاراگراف اول از اهمیت فراوانی برخوردار است زیرا پاراگراف اول ادامه موضوع محتوا را مشخص میکند و در این پاراگراف هست که مخاطب جذب مطلب میشود و تصمیم میگیرد که به مطالعه ادامه دهد یا نه. درست است گفتیم استفاده از کلمه کلیدی در محتوا اهمیت بسیاری دارد ولی استفاده بیش از حد برای مخاطب خسته کننده خواهد بود پس باید تمامی جوانب را در نظر داشته باشید.
یکی از موضوعهای اصلی نگارش محتوا میباشد، رعایت دستور نگارش از اصول مهم محتوا نویسی میباشد. مثلاً در قسمتهای مناسب از علامتهای نگارشی استفاده کنید و این را در نظر داشته باشید متناسب با موضوع از لفظ ساده یا ادبی استفاده کنید. در بیشتر مواقع محتوا هر چه قدر به زبان ساده و صمیمی تر باشد مخاطب بیشتر جذب و از خواندن آن لذت خواهد برد.
سئو محتوایی بخش چهارم : محتوای یونیک
منظور از محتوای یونیک این میباشد که یک محتوای جدید بدون هیچگونه کپی برداری خلق کنید حتی به اندازه یک پاراگراف. درست است این کار دشواری میباشد ولی در عوض کاری فوق العاده هم برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل و هم جذابیت بیشتری برای مخاطب خواهد داشت.
با مطالعه از منابع دیگر مانند وب سایت ها، کتاب ها و استفاده از تجربیات میتوان یک محتوای یونیک را نوشت. که اصول نگارشی و سئو نیز باید رعایت شود. برای داشتن محتوای یونیک ارزش دارد که از فرد یا شرکت باتجربه استفاده و هزینهگذاری کنید.
برای هر وب سایتی جهت منحصر به فرد بودن مطالبش و برندسازی محتوای یونیک لازم است. که برای مخاطبان کاملاً مطالب جدید و بدون تکراری باشد تا هم نسبت به سایت و کسب و کار شما اعتمادسازی ایجاد شود و هم به زبان ساده گوگل پسند باشد. در محتوای یونیک هم نیز باید تمامی اصول نگارشی و استفاده از کلمات کلیدی رعایت شود.
نتیجه گیری:
در پایان این مقاله نتیجه میگیریم که اصل طراحی سایت بعد از معماری سایت محتوا میباشد و انجام این عملیات بدون در نظر گرفتن سئو اهمیتی ندارد. پس باید تمامی جوانب را برای سئو و index شدن صفحات در گوگل در نظر گرفت. برای سئو محتوایی همیشه کاربر را مورد هدف قرار بگیرید و به دنبال کلمات کلیدی جدید و ناب باشید تا کاربران بیشتری را جذب کنید و همچنین با رعایت این روشها در صفحه اول گوگل بتوانید باشید.چنانچه شما از وردپرس استفاده می کنید برای آنکه بفهمید آیا سئو محتوایی شما کامل است یا نه می توانید از افزونه سئو رنک مث استفاده کنید.
امیدواریم مطالب برای شما عزیزان مفید واقع باشد…
دیدگاهتان را بنویسید